Saturday, August 08, 2009

Dankbaarheid


Een van de eerste dingen die je leert wanneer je een Reiki cursus gaat doen zijn de vijf Reiki principes. Dit zijn een vijftal leefregels waar je, nadat je bent ingewijdt in de Reiki, jezelf belooft daar zo goed mogelijk naar te leven. Deze vijf principes zijn:

Alleen voor vandaag:

Wordt ik niet boos

Maak ik me geen zorgen

Werk ik hard

Ben ik vriendelijk

Ben ik dankbaar

Over alle vijf valt een hoop te vertellen, maar ik wilde mij nu eigenlijk alleen even richten op de laatste 'Alleen voor vandaag ben ik dankbaar'. Er zijn, naar mijn idee, maar weinig mensen écht dankbaar in het leven, de meeste zijn geconditioneerd dankbaar. Wat wil ik daarmee zeggen?

Als een kind een kadootje krijgt, die pakt het aan en loopt weg, dan wordt hij door zijn moeder terug geroepen en zij zegt tegen het kind de standaard uitdrukking: 'En wat zeg je dan?' Vervolgens zegt het kind: 'Oh jah, dank je wel', draait zich vervolgens direct weer om en loopt alsnog weg. Hiermee is dan de taak van de moeder voldaan. Maar is dat werkelijk zo?

Op het moment dat het kind 'Dank je wel zegt' komt het er vaak alsnog ongeïnteresseerd uit en meestal kijkt hij de persoon tegen wie hij 'Dank je wel' zegt niet eens aan, want hij heeft zijn ogen alleen maar op het kadootje gericht. Als kind wordt je in die zin geconditioneerd om 'Dank je wel' te zeggen wanneer iemand je wat geeft, maar eigenlijk is het een inhoudsloze uitdrukking.

Maar wat is dan écht dankbaar zijn? Dankbaar zijn wil zeggen een innerlijk weten dat alles wat je wordt gegeven, hoe klein of hoe groot ook, een gift is van iemand voor jou. Een gift waar die andere persoon energie in heeft gestoken en wat helemaal niet verplicht is, oftewel een vrijwillige actie van die persoon. Het feit dat hij zijn aandacht en energie erin steekt om iets voor jou te doen, daar mag je al heel dankbaar voor zijn. En dan heb ik het over elke actie, ook voor de kassière die je boodschappen scant in de winkel, die onbekende die de deur voor je openhoudt of je vriend die je omhelst als je je even wat minder lekker voelt. Elke actie, klein of groot, vraagt om dankbaarheid.

En hoe toon je je dankbaarheid dan? Het allerbelangrijkste van het uiten van je dankbaarheid is oogcontact. Want alleen met oogcontact maak je daadwerkelijk contact met de persoon die je gaat bedanken. Wees vervolgens heel bewust in het uitspreken van je dank woorden, d.w.z. wees attent op elk woord dat je richt tot die persoon en leg je persoonlijke energie in die woorden. Je zult merken dat wanneer je werkelijk je dankbaarheid uitspreek je hartchakra opwarmt, want dankbaarheid stimuleert deze chakra. Het voelt dan alsof de woorden niet meer uit je mond komen, maar direct vanuit je hart. Wanneer je zover bent, dan kun je zeggen, 'ja, ik ben oprecht dankbaar!'

4 comments:

  1. He Marinka,
    Mooie blog, ga zo door.
    Veel liefs van je mammie, Elodie

    ReplyDelete
  2. Hoi Marinka,

    Trots mag je zijn, op jouw leeftijd en dan zo´n mooie site en zulke mooie initiatieven. Ik mis wel een foto van je!

    Veel succes, Loes

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Hoi lieve schat, mooie site prachtige woorden.
    Liefs Anja

    ReplyDelete